Πέμπτη 2 Απριλίου 2009

Η ΥΛΗ ΤΩΝ ΕΞΑΤΑΣΕΩΝ

ΔΙΔΑΚΤΕΑ ΥΛΗ ΛΑΤΙΝΙΚΑ Β' ΛΥΚΕΙΟΥ

1. Εισαγωγή: θα διδαχθούν αναλυτικά σε δύο (2) διδακτικές ώρες:
α) κεφ. ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ: Ενότητες: Η λατινική γλώσσα, Η γένεση της ρωμαϊκής λογοτεχνίας, Εποχές της ρωμαϊκής λογοτεχνίας, Γενικά χαρακτηριστικά της ρωμαϊκής λογοτεχνίας (σελ. 9-12).
β) κεφ. Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΡΩΜΑΪΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ: ενότητα: Κλασική εποχή, α. Οι χρόνοι του Κικέρωνα, β. Αυγούστειοι χρόνοι (σ. 14-21).
2. Κείμενα: Όλα (1 - 20) με τα γραμματικά και συντακτικά φαινόμενα που περιέχουν. Κάθε διδακτική ενότητα θα διδάσκεται σε 2 διδακτικές ώρες.
· Το ίδιο πρόγραμμα εφαρμόζεται και για την Γ΄ τάξη των Εσπερινών Λυκείων.


ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Α΄ Λυκείου

α) Άλγεβρα
Η διδασκαλία της Άλγεβρας θα γίνει σύμφωνα με τις Οδηγίες του Π.Ι., που αναφέρονται στη διδακτέα ύλη και στη διδασκαλία των Μαθηματικών του Γενικού Λυκείου.
Σύμφωνα με τις παραπάνω οδηγίες θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι οι έννοιες στις οποίες αναφέρονται οι παράγραφοι 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5, 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 3.1 και 4.1 είναι γνωστές στους μαθητές, αφού τις διδάχτηκαν σχεδόν όλες αναλυτικά στη Γ΄ Γυμνασίου. Επομένως, η διδασκαλία των παραγράφων αυτών έχει κυρίως επαναληπτικό χαρακτήρα και για το λόγο αυτό θα πρέπει να διδαχτούν μόνο όσα προβλέπονται από τις οδηγίες του Π.Ι. και να μη διατεθούν περισσότερες διδακτικές ώρες από τις προβλεπόμενες. Έτσι θα εξοικονομηθεί χρόνος, για να διδαχτούν με μεγαλύτερη άνεση και σε μεγαλύτερο βάθος οι έννοιες των υπόλοιπων παραγράφων του σχολικού βιβλίου, οι οποίες αποτελούν και τη βασική διδακτέα ύλη της Άλγεβρας της Α΄ Λυκείου.
Τονίζουμε ότι οι οδηγίες του Π.Ι. προβλέπουν ότι δεν πρέπει να διδαχτούν τα ακόλουθα:
1. Από την παράγραφο 1.1:
ü Το ερώτημα iv) της εφαρμογής της σελίδας 14 και
ü Οι ασκήσεις της Β΄ ομάδας της σελίδας 16.
2. Από την παράγραφο 1.2:
ü Η ταυτότητα
ü Οι εφαρμογές 1(iii) της σελίδας 18 και 3(i) της σελίδας 19.
ü Η άσκηση 5 της Α΄ ομάδας της σελίδας 22 και οι ασκήσεις της Β΄ ομάδας της σελίδας 23.
3. Από την παράγραφο 1.3:
ü Οι ασκήσεις 2 και 3 της Β΄ ομάδας της σελίδας 28.
4. Από την παράγραφο 1.4:
ü Το 1ο παράδειγμα (ερώτημα iii) της σελίδας 31, το 4ο παράδειγμα της σελίδας 33 και
ü Οι ασκήσεις 6 και 8 της Α΄ ομάδας της σελίδας 36 και 2 και 3 της Β΄ ομάδας της σελίδας 37.
5. Από την παράγραφο 1.6:
ü Η απόδειξη της ιδιότητας ,
ü Οι ασκήσεις της Β΄ ομάδας της σελίδας 43.
6. Από την παράγραφο 1.7:
ü Οι ασκήσεις 5 και 6 της Β΄ ομάδας των σελίδων 51 και 52.
7. Από την παράγραφο 2.4:
ü Η υποπαράγραφος «ευθείες κάθετες».
ü Το παράδειγμα 4 της σελίδας 76 και
ü Οι ασκήσεις 1ii), 1iii) και 3 της Β΄ ομάδας της σελίδας 78.
8. Από την παράγραφο 2.5:
ü Η άσκηση 2 της Α΄ ομάδας της σελίδας 92, οι ασκήσεις 10iii) και 10ιv) της Α΄ ομάδας των σελίδων 93 και όλες οι ασκήσεις της Β΄ ομάδας της σελίδας 94.
9. Από την παράγραφο 3.2:
ü Η άσκηση 6 της Α΄ ομάδας και η άσκηση 1 της Β΄ ομάδας της σελίδας 109.
10. Από την παράγραφο 3.3:
ü Οι ασκήσεις 1 και 2 της Β΄ ομάδας της σελίδας 114.
11. Από την παράγραφο 4.1:
ü Το παράδειγμα 2.ii) της σελίδας 119 και
ü Οι ασκήσεις της Β΄ ομάδας της σελίδας 122.
12. Από την παράγραφο 4.2:
ü Το 1ο παράδειγμα της σελίδας 123.
ü Οι ασκήσεις 1iii) και 1iv), 4ii) και 4iii), 5 και 6 της Α΄ ομάδας και όλες οι ασκήσεις της Β΄ ομάδας των σελίδων 124 και 125.
13. Από την παράγραφο 4.5:
ü Οι ασκήσεις της Β΄ ομάδας της σελίδας 152.
Επίσης προτείνεται να μη διδαχτούν και :
ü Οι ασκήσεις 1 και 2 της Α΄ Ομάδας της σελίδας 15.
ü Οι ασκήσεις 1, 2 και 6 της Α΄ Ομάδας των σελίδων27 & 28.
ü Το 2ο παράδειγμα της σελίδας 31.
ü Tο 1o και 2ο παράδειγμα της σελίδας 34 και
ü Οι ασκήσεις 2, 10, 13, της Α΄ ομάδας των σελίδων 49-50.
Προτείνεται όμως να δοθούν προς επίλυση οι ασκήσεις και οι δραστηριότητες που προτείνονται στις διδακτικές οδηγίες του Π.Ι. για κάθε ενότητα χωριστά.
Επιπλέον, προτείνεται:
1. Να δοθεί έμφαση, με τη βοήθεια κατάλληλων αλλά απλών παραδειγμάτων, στη σταδιακή κατανόηση από μέρους των μαθητών των λογικών συνδέσμων «ή», «και» και των εκφράσεων: «Αν …, τότε … » (συνεπαγωγή), «Αν ..., τότε … και αντιστρόφως» (ισοδυναμία), «Για κάθε … ισχύει … » και «Υπάρχει … τέτοιο, ώστε να ισχύει … », χωρίς όμως να γίνεται χρήση των αντίστοιχων συμβόλων της Μαθηματικής Λογικής, με εξαίρεση του συμβόλου της ισοδυναμίας και, κατά την κρίση του διδάσκοντος, του συμβόλου της συνεπαγωγής. Σχετικά παραδείγματα για τη σημασία των συνδέσμων «ή», «και» και των εκφράσεων: «Αν …, τότε … » και «Αν …, τότε … και αντιστρόφως»,δίνονται στις σελίδες 38 και 41 των οδηγιών του Π.Ι. και στη σελίδα 19 (παραδείγματα 2 και 3ii) του σχολικού βιβλίου. Για τη σημασία της έκφρασης: «Για κάθε … ισχύει … » να γίνει αναφορά και στις αξιοσημείωτες ταυτότητες (σελ. 17-18 του σχολ. βιβλίου), καθώς επίσης και στις εξισώσεις της μορφής αx+β=0, όταν α=β=0 και στις ανισώσεις της μορφής αx+β>0, όταν α=0 και β>0 και της μορφής αx+β<0, όταν α=0 και β<0. Τέλος, για τη σημασία της έκφρασης: «Υπάρχει … τέτοιο, ώστε να ισχύει…» να γίνει αναφορά στις εξισώσεις, τις ανισώσεις και τα συστήματα, καθώς και στον ορισμό της ρίζας θετικού αριθμού. Θα πρέπει εδώ να τονίσουμε ότι σε καμία περίπτωση η αναφορά στις παραπάνω έννοιες δεν πρέπει να πάρει θεωρητικό χαρακτήρα (Θεωρία Μαθηματικής Λογικής).
2. Να δοθεί έμφαση, με τη βοήθεια κατάλληλων αλλά απλών παραδειγμάτων, στη σταδιακή κατανόηση από μέρους των μαθητών των διαφόρων μορφών αποδείξεων. Τέτοια παραδείγματα και ασκήσεις υπάρχουν στις σελίδες 18-21 του σχολικού βιβλίου της Άλγεβρας Α΄ Λυκείου, καθώς και στο σχολικό βιβλίο της Γεωμετρίας της Α΄ Λυκείου.
3. Κατά τη διδασκαλία των εννοιών απόλυτη τιμή, εξισώσεις, ανισώσεις, γραμμικά συστήματα, συναρτήσεις κ.ά., θα πρέπει να δίνεται έμφαση όχι μόνο στις αλγεβρικές αναπαραστάσεις των εννοιών αυτών αλλά και στις γεωμετρικές/γραφικές αναπαραστάσεις τους και να αναδεικνύεται, μέσω κατάλληλων παραδειγμάτων, η ανάγκη της διασύνδεσης των αναπαραστάσεων αυτών και της μετάβασης από τη μία μορφή στην άλλη. Τέτοια παραδείγματα (ασκήσεις & δραστηριότητες ) αναφέρονται στις σελίδες 24 – 34, 43-45, 48-49, 52-57 και 60-63 των οδηγιών του Π.Ι.
4. Η διδασκαλία των παραγράφων που αναφέρονται: στη διερεύνηση εξισώσεων & συστημάτων α΄ βαθμού, στην έννοια της απόλυτης τιμής και στην έννοια της ρίζας θετικού αριθμού να γίνει όπως ακριβώς προβλέπουν οι οδηγίες του Π.Ι. και σε καμία περίπτωση δε θα πρέπει να πάρει τη μορφή επίλυσης δύσκολων και εξεζητημένων ασκήσεων (βλ. Οδηγίες του Π.Ι., σελ 11 – 14).

β) Γεωμετρία

Η διδασκαλία της Γεωμετρίας της Α΄ Λυκείου θα γίνει σύμφωνα με τις οδηγίες του Π.Ι και το βιβλίο του καθηγητή του μαθήματος της Γεωμετρίας. Θα πρέπει όμως να ληφθεί υπόψη ότι οι μαθητές έχουν διδαχτεί στην Γ΄ Γυμνασίου τις έννοιες που αναφέρονται στην ισότητα τριγώνων, στο λόγο ευθύγραμμων τμημάτων, στο θεώρημα Θαλή και στην ομοιότητα ευθύγραμμων σχημάτων. Ως εκ τούτου είναι δυνατή η επιτάχυνση της διδασκαλίας των ενοτήτων που αναφέρονται στις παραπάνω έννοιες, με σκοπό την ολοκλήρωση της διδασκαλίας των εννοιών των υπόλοιπων ενοτήτων της Γεωμετρίας της Α΄ Λυκείου.


Β΄ τάξη
ΦΥΣΙΚΗ
Γενική παιδεία

α. Από τα προβλήματα του σχολικού βιβλίου των Αλεξάκη Ν. κ.ά. (παραδείγματα, λυμένα και για λύση) δε θα διδαχθούν τα παρακάτω:
1. Από το κεφάλαιο 3.2 «Συνεχές ηλεκτρικό ρεύμα» τα λυμένα 1, 3, 5 των σελίδων 111, 113, και 114 και τα προς λύση 17, 18, 19, 20 β ερώτημα, 41, 43, 44, 45, 46, 47, 48, των σελίδων 131, 133, 134.
2. Από το κεφάλαιο 3.3 «Ηλεκτρομαγνητισμός» τα παραδείγματα 5, 8 των σελίδων 160, 175, τα λυμένα 1, 2, 3 των σελίδων 180, 181 και τα προς λύση 20, 32, 34,36, 37, 38, 39, 40, 41, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60 των σελίδων 193, 194, 195, 196, 197, 198.
3. Από το κεφάλαιο 4 «Ταλαντώσεις και κύματα» το λυμένο της σελίδας 223, και τα προς λύση 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, των σελίδων 231, 232.

β. Από τα υπόλοιπα προβλήματα καθώς και από τις ερωτήσεις-δραστηριότητες να διδαχθούν όσα κατά την άποψη των διδασκόντων συμβάλλουν στην καλύτερη εμπέδωση της ύλης, φυσικά μέσα στα πλαίσια του προγραμματισμού τους για την έγκαιρη ολοκλήρωση της ύλης.
γ Ενδεικτικά προτείνεται, να διατεθούν για τη διδασκαλία, κάθε ενότητας από το διδακτικό βιβλίο των Αλεξάκη Ν. κ.ά. οι ώρες:

ΕΝΟΤΗΤΕΣ
ΩΡΕΣ
3.1 ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΜΕΤΑΞΥ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΦΟΡΤΙΩΝ
3.1.1. Ο νόμος του Coulomb.
3.1.2. Ηλεκτρικό πεδίο.
3.1.3. Ηλεκτρική δυναμική ενέργεια.
3.1.4. Δυναμικό – Διαφορά δυναμικού.
3.1.5. Πυκνωτές.

12
3.2 ΣΥΝΕΧΕΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΡΕΥΜΑ
3.2.1. Ηλεκτρικές πηγές.
3.2.2. Ηλεκτρικό ρεύμα.
3.2.3. Κανόνες Kirchhoff.
3.2.4. Αντίσταση – Αντιστάτης.
3.2.5. Συνδεσμολογία αντιστατών(αντιστάσεων).
3.2.7. Ενέργεια και ισχύς του ηλεκτρικού ρεύματος.
3.2.8. Ηλεκτρεγερτική δύναμη (ΗΕΔ) πηγής.
3.2.9. Νόμος του OHM για κλειστό κύκλωμα.
3.2.10. Αποδέκτες.

15
3.3 ΗΛΕΚΤΡΟΜΑΓΝΗΤΙΣΜΟΣ
3.3.1. Μαγνητικό πεδίο.
3.3.2. Μαγνητικό πεδίο ρευματοφόρων αγωγών.
3.3.3. Ηλεκτρομαγνητική δύναμη (χωρίς τη δύναμη μεταξύ
παραλλήλων ρευματοφόρων αγωγών και τον ορισμό του
Ampere στο S.I.).
3.3.4. Η ύλη μέσα στο μαγνητικό πεδίο.
3.3.6. Ηλεκτρομαγνητική επαγωγή.

11
4.1 ΜΗΧΑΝΙΚΕΣ ΤΑΛΑΝΤΩΣΕΙΣ
4.1.1. Περιοδικά φαινόμενα.
4.1.2. Γραμμική αρμονική ταλάντωση με ιδανικό ελατήριο.
4.1.3. Απλό εκκρεμές.

10


Θετική και τεχνολογική κατεύθυνση

α. Επειδή το κεφάλαιο της Ηλεκτρομαγνητικής επαγωγής περιέχει έννοιες που είναι απαραίτητες για τη διδασκαλία μέρους της ύλης της Φυσικής θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης της Γ΄ Λυκείου (Νόμος της επαγωγής ,εναλλασσόμενο ρεύμα, αμοιβαία επαγωγή και αυτεπαγωγή) θα πρέπει να διατεθεί ο απαραίτητος χρόνος για να διδαχθούν οι έννοιες αυτές.
β. Ενδεικτικά προτείνεται, να διατεθούν για τη διδασκαλία, κάθε ενότητας από το διδακτικό βιβλίο των Ιωάννου Ι. κ.ά. οι ώρες:





ΕΝΟΤΗΤΕΣ
ΩΡΕΣ
1 ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΩΝ ΑΕΡΙΩΝ
1-1 Εισαγωγή.
1-2 Οι νόμοι των αερίων.
1-3 Καταστατική εξίσωση των ιδανικών αερίων.
1-4 Κινητική θεωρία.
1-5 Τα πρώτα σημαντικά αποτελέσματα (εξαιρείται η απόδειξη της σχέσης ).

7
2 ΘΕΡΜΟΔΥΝΑΜΙΚΗ
2-1 Εισαγωγή.
2-2 Θερμοδυναμικό σύστημα.
2-3 Ισορροπία θερμοδυναμικού συστήματος.
2-4 Αντιστρεπτές μεταβολές.
2-5 Έργο παραγόμενο από αέριο κατά τη διάρκεια μεταβολών όγκου.
2-6 Θερμότητα.
2-7 Εσωτερική ενέργεια.
2-8 Πρώτος θερμοδυναμικός νόμος.
2-9 Εφαρμογή του πρώτου θερμοδυναμικού νόμου σε ειδικές περιπτώσεις.
2-10 Γραμμομοριακές ειδικές θερμότητες αερίων.
2-11 Θερμικές μηχανές.
2-12 Ο δεύτερος θερμοδυναμικός νόμος.
2-13 Η μηχανή του Carnot.

13
3 ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΠΕΔΙΟ.
3-6 Η δυναμική ενέργεια πολλών σημειακών φορτίων.
3-8 Κινήσεις φορτισμένων σωματιδίων σε ομογενές ηλεκτροστατικό πεδίο (Εξαιρούνται ο καθοδικός σωλήνας και ο παλμογράφος).

7
4 ΜΑΓΝΗΤΙΚΟ ΠΕΔΙΟ
4-7 Δύναμη που ασκεί το μαγνητικό πεδίο σε κινούμενο φορτίο.
4-8 Κίνηση φορτισμένων σωματιδίων μέσα σε μαγνητικό πεδίο.

5
5 ΗΛΕΚΤΡΟΜΑΓΝΗΤΙΚΗ ΕΠΑΓΩΓΗ
5-3 Ευθύγραμμος αγωγός κινούμενος σε ομογενές μαγνητικό πεδίο.
5-4 Ο κανόνας του Lenz και η αρχή διατήρησης της ενέργειας στο φαινόμενο της επαγωγής.
5-5 Στρεφόμενος αγωγός.
5-6 Στρεφόμενο πλαίσιο - Eναλλασσόμενη τάση.
5-7 Εναλλασσόμενο ρεύμα.
5-8 Ενεργός ένταση – Ενεργός τάση.
5-9 Ο νόμος του Joule – Ισχύς του εναλλασσόμενου ρεύματος.
5-13 Αμοιβαία επαγωγή.
5-14 Αυτεπαγωγή.


· Χημεία Θετικής Κατεύθυνσης (2 ώρες την εβδομάδα, καθ΄ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους).

Θα διδαχθεί το βιβλίο «Χημεία Θετικής Κατεύθυνσης» Β΄ Λυκείου των Λιοδάκη Σ., Γάκη Δ., Θεοδωρόπουλου Δ., Θεοδωρόπουλου Π. και Κάλλη Α.
Το βιβλίο συνοδεύεται από Εργαστηριακό οδηγό για το μαθητή, Τετράδιο Εργαστηριακών Ασκήσεων, Εποπτικό υλικό και Βιβλίο για τον καθηγητή, στο οποίο αναγράφονται αναλυτικά οδηγίες για τη διδασκαλία του μαθήματος.

Από το ανωτέρω εκπαιδευτικό υλικό να διδαχθούν:

1. Κεφάλαιο 1ο: Διαμοριακές δυνάμεις – Καταστάσεις της ύλης – Προσθετικές ιδιότητες εκτός της παραγράφου 1.2 (Προσθετικές ιδιότητες διαλυμάτων) (Σελίδες 17 έως 29).
2. Κεφάλαιο 2ο: Θερμοχημεία εκτός: α) Πρότυπη ενθαλπία διάλυσης και β) Ενθαλπία δεσμού της παραγράφου 2.1 (Σελίδες 57, 58).
3. Κεφάλαιο 3ο: Χημική κινητική.
4. Κεφάλαιο 4ο: Χημική ισορροπία.
5. Κεφάλαιο 5ο: Οξειδοαναγωγή – Ηλεκτρόλυση.

Εργαστηριακές ασκήσεις:
1. Υπολογισμός θερμότητας αντίδρασης.
2. Ταχύτητα αντίδρασης και παράγοντες που την επηρεάζουν.
3. Δράση καταλυτών.
4. Παράγοντες που επηρεάζουν τη θέση χημικής ισορροπίας.

· Χημεία μάθημα επιλογής (2 ώρες την εβδομάδα, καθ΄ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους).

Θα διδαχθεί το βιβλίο «Χημεία επιλογής» Β΄ Λυκείου των Λιοδάκη Σ., Γάκη Δ., Θεοδωρόπουλου Δ., Θεοδωρόπουλου Π. και Κάλλη Α.
Το βιβλίο συνοδεύεται από Εργαστηριακό οδηγό για το μαθητή, Τετράδιο Εργαστηριακών Ασκήσεων, Εποπτικό υλικό και Βιβλίο για τον καθηγητή, στο οποίο αναγράφονται αναλυτικά οδηγίες για τη διδασκαλία του μαθήματος.

Από το ανωτέρω εκπαιδευτικό υλικό να διδαχθούν:

Κεφάλαιο 5: Οξειδοαναγωγή – Ηλεκτρόλυση.
Κεφάλαιο 6: Μέταλλα και κράματα.
Κεφάλαιο 7: Μελέτη ενώσεων πρακτικού – βιομηχανικού ενδιαφέροντος.
Κεφάλαιο 8: Υλικά.
Στο πλαίσιο αυτής της διδακτέας ύλης να γίνονται και οι εξής εργαστηριακές ασκήσεις από τον εργαστηριακό οδηγό «Χημεία Β΄ Λυκείου Κατεύθυνσης»:
Πείραμα 5: Αντιδράσεις οξειδοαναγωγής.
Πείραμα 6: Ηλεκτρόλυση διαλύματος ηλεκτρολύτη.
Πείραμα 7: Επιμετάλλωση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου