Τρίτη 1 Ιουνίου 2010

Η ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΦΕΤΙΝΕΣ ΒΑΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

Είναι φανερό ότι τα θέματα των Πανελληνίων εξετάσεων 2010 είχαν 'κάτι' διαφορετικό. Παρουσίσαν μια διαφορετικότητα, μια εμφανή κλιμακωτή δυσκολία σε όλα τα μαθήματα. Η φιλοσοφία φαίνεται να αλλάζει κι αυτό οφελεί τον καλό μαθητή, τον διαβασμένο μαθητή, τον μαθητή που έχει στόχους και ασφαλώς πιστεύει σ' αυτούς τους στόχους.
Δεν θα χαρακτηρίζαμε δύσκολα τα θέματα ήταν όμως διαφορετικά και απευθύνονταν σε μαθητές που έχουν διαβάσει. Ήταν πολύ μελετημένα για να ξεχωρίσει ο διαβασμένος. Αυτό πρέπει να το αναζητά και ο καλός αυτός μαθητής. Η διάκριση απαιτείται να είναι σαφής ανάμεσα σε μαθητές που έχουν διαβάσει απο εκείνους που βρίσκονται ευνοημένοι απο την τύχη.
Ξεχωρίσαμε τα θέματα στα μαθηματικά και κατεύθυνσης και γενικής παιδείας. Ιδιαίτερα στα μαθηματικά γενικής παιδείας παρατηρήσαμε ότι μαθητές που δεν ήταν εξοικειωμένοι με τα μαθηματικά, δεν είχαν, δηλαδή εμπειρία δεν μπόρεσαν να βρεθούν πάνω απο το 15-16. Η επιλογή του μαθήματος ως ένα εύκολο μάθημα δεν μπορεί πια να ευσταθεί για τα επόμενα χρόνια αν και εφ' όσον διατηρηθεί η ίδια σκέψη για την ποιότητα των θεμάτων. Στα μαθηματικά κατεύθυνσης όπως κάθε χρόνο πολύ περισσότερο ήταν εμφανές εφέτος η δυσκολία να κατακτήσει ο μαθητής βαθμό άνω του 17!
Στη φυσική κατεύθυνσης τα θέματα επιβεβαιώνουν ότι το μάθημα είναι απο εκείνα που κρύβουν πάντα όχι απλά τη δυσκολία αλλά και εκπλήξεις. Πολύ εύκολα έχανε ο υποψήφιος μόρια αν δεν πρόσεχε σοβαρά την αντίστοιχη ερώτηση. Έτσι η φυσική διατηρεί τον χαρακτηρισμό του δύσκολου μαθήματος σε όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης.
Διαφοροποιήσεις υπήρξαν και στα άλλα μαθήματα όπως για παράδειγμα στην ανάπτυξη εφαρμογών ή ακόμη και στα μαθηματικά γενικής απιδείας.
Συμπερασματικά η άποψή μας είναι:
Οι καλοί μαθητές, οι διαβασμένοι μαθητές, όπως περιγράψαμε πριν θα έχουν υψηλή βαθμολογία. Στις σχολές υψηλής προτίμησης οι βάσεις θα πέσουν λίγο, θα επηρεαστούν ελάχιστα προς τα κάτω. Οι πρωτιές θα παραμείνουν υψηλά. Στις σχολές μέτριας ζήτησης θα έχουμε ΄πτώση στις βάσεις όχι όμως σημαντική ή αν θέλετε προκλητική.
Στο τρίτο επίπεδο σχολών είναι σίγουρο ότι θα έχουμε μεγαλύτερες πτώσεις στις βάσεις όπου θα έχουμε και εμφανή την επίδραση στην είσοδο υποψηφίων σε σχολές με χαμηλότερες βάσεις ένατι προηγουμένων ετών και ασφαλώς η κατάργηση της βάσης του 'δέκα' θα δώσει την ευκαιρία να εισαχθούν μαθητές σε σχολές με βάσης κάτω του 'δέκα'.
Η διαβάθμιση που αναφέραμε προκύπτει απο την εμπειρία μας στα θέματα και τις εξετάσεις αλλά και στη γενικότερη ατμόσφαιρα εκπείδευσης των μαθητών στα σχολεία.
Θα επισημάνουμε μια διαπίστωση ακόμη μια φορά. Το σημερινό σχολείο, όπως και παλαιότερα, τίποτα δεν άλαξε, δεν προσφέρει στον υποψήφιο την αναγκαία γνώση, την αναγκαία εμπειρία, την ικανότητα να αντιμετωπίζει αυτού του είδους τις εξετάσεις. Το πλήθος των μαθητών στα τμήματα των σχολείων και η ποικολία δυνατοτήτων και υποδομής των μαθητών καθιστούν τη δουλειά του καθηγητή δύσκολα αφ' ενός και αφ' ετέρου η δομή του μαθήματος στο σχολείου βρίσκεται μακριά απο την πραγματικότητα των εξετάσεων.