Σάββατο 22 Μαΐου 2010

ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ 2010 ΜΑΘΗΜΑ ΑΡΧΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ

ΑΡΧΗ 1ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ



ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Γ΄ ΤΑΞΗΣ


ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ


ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 21 ΜΑΪΟΥ 2010


ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ:


ΑΡΧΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ & ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ


& ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ


ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ


(ΚΥΚΛΟΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ)


ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΤΕΣΣΕΡΙΣ (4)


ΟΜΑΔΑ ΠΡΩΤΗ


ΘΕΜΑ Α


Α1. Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν, γράφοντας στο τετράδιό σας δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση τη λέξη Σωστό, αν η πρόταση είναι σωστή, ή Λάθος, αν η πρόταση είναι λανθασμένη.


α. Επιχειρήσεις που συνεργάζονται με την επιχείρηση ή την ανταγωνίζονται εντάσσονται στο ειδικό (εσωτερικό) της περιβάλλον.


β. Η ιεράρχηση των στόχων, ο αριθμός, το είδος και η σπουδαιότητά τους, διαφέρει από επιχείρηση σε επιχείρηση.


γ. Ο ηγέτης στηρίζεται στην τυπική εξουσία, ενώ ο προϊστάμενος πείθει και περνά όραμα.


δ. Η επιστήμη της Διοίκησης Επιχειρήσεων, επειδή τα φαινόμενα που μελετά είναι πολυδιάστατα, έχει σχέση άμεση ή έμμεση με αρκετές άλλες επιστήμες.


ε. Η επιχείρηση πέρα από την οικονομική, θεσμική και την κοινωνική της οργάνωση διαθέτει και αναπτύσσει τη δική της κουλτούρα.


ΤΕΛΟΣ 1ΗΣ ΑΠΟ 4 ΣΕΛΙΔΕΣ


ΑΡΧΗ 2ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ


στ. Ο σχεδιασμός της παραγωγής είναι ενέργεια που ανήκει στη χρηματοοικονομική διοίκηση.


Μονάδες 24


Στις παρακάτω προτάσεις, από Α2 μέχρι και Α4, να γράψετε στο τετράδιό σας τον αριθμό της πρότασης και δίπλα του το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση.


Α2. Η οικονομικότερη προμήθεια μηχανημάτων, πρώτων υλών και οποιωνδήποτε άλλων υλικών στοιχείων ανήκει:


α. στην οικονομική λειτουργία.


β. στη λειτουργία προμηθειών.


γ. στην εμπορική λειτουργία.


δ. στην παραγωγική λειτουργία.


Μονάδες 6


Α3. Το μάρκετινγκ (marketing) περιλαμβάνει όλες τις ενέργειες που απαιτούνται για:


α. να φθάσουν τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες από τον παραγωγό στον καταναλωτή.


β. την ανεύρεση νέων τρόπων παραγωγής.


γ. την εξεύρεση του κεφαλαίου που απαιτείται για την ίδρυση της οικονομικής μονάδας.


δ. να εξευρεθεί ο κατάλληλος τόπος εγκατάστασης της επιχείρησης.


Μονάδες 6


Α4. Στη Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων, ο έλεγχος των δεξιοτήτων και ικανοτήτων των ήδη εργαζομένων ανήκει στην επιμέρους λειτουργία:


α. των προσλήψεων.


ΤΕΛΟΣ 2ΗΣ ΑΠΟ 4 ΣΕΛΙΔΕΣ


ΑΡΧΗ 3ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ


β. των μεταθέσεων-προαγωγών.


γ. των εργασιακών σχέσεων.


δ. του προγραμματισμού του ανθρώπινου δυναμικού.


Μονάδες 6


Α5. Μια επιχείρηση το έτος 2009 παρήγαγε 100.000 μονάδες προϊόντος, χρησιμοποιώντας 200 εργαζόμενους. Το καθαρό κέρδος της επιχείρησης το έτος 2009 ανήλθε στα 500.000 ευρώ και η οικονομική της αποδοτικότητα ήταν ίση με 0,10. Να βρεθούν η παραγωγικότητα της εργασίας και τα χρησιμοποιηθέντα κεφάλαια της επιχείρησης. Να γράψετε στο τετράδιό σας τους τύπους που χρησιμοποιήσατε καθώς και τους υπολογισμούς σας.


Μονάδες 8


ΟΜΑΔΑ ΔΕΥΤΕΡΗ


ΘΕΜΑ Β


Β1. Ποιες είναι οι απόψεις του Henri Fayol για την Οργάνωση και Διοίκηση-Management; (μονάδες 9) Να αναφέρετε ποιες είναι οι επιχειρησιακές λειτουργίες σύμφωνα με τον Henri Fayol (μονάδες 5) και πώς αναλύονται οι λειτουργίες της διοίκησης που αυτός αναφέρει (μονάδες 6).


Μονάδες 20


Β2. Από τις λειτουργίες της Οργάνωσης και Διοίκησης-Management να περιγράψετε τη λειτουργία της Διεύθυνσης.


Μονάδες 14


ΤΕΛΟΣ 3ΗΣ ΑΠΟ 4 ΣΕΛΙΔΕΣ


ΑΡΧΗ 4ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ


Β3. Από τη θεωρία υγιεινής-παρακίνησης του F. Herzberg να αναφέρετε τους παράγοντες «υγιεινής» ή «διατήρησης» (μονάδες 6), καθώς και αυτούς που ονομάζονται «κίνητρα» (μονάδες 10).


Μονάδες 16


ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟΥΣ


1. Στο τετράδιο να γράψετε μόνον τα προκαταρκτικά (ημερομηνία, κατεύθυνση, εξεταζόμενο μάθημα). Να μην αντιγράψετε τα θέματα στο τετράδιο.


2. Να γράψετε το ονοματεπώνυμό σας στο πάνω μέρος των φωτοαντιγράφων, αμέσως μόλις σας παραδοθούν. Καμιά άλλη σημείωση δεν επιτρέπεται να γράψετε.


Κατά την αποχώρησή σας να παραδώσετε μαζί με το τετράδιο και τα φωτοαντίγραφα.


3. Να απαντήσετε στο τετράδιό σας σε όλα τα θέματα.


4. Να γράψετε τις απαντήσεις σας μόνον με μπλε ή μόνον με μαύρο στυλό διαρκείας και μόνον ανεξίτηλης μελάνης.


5. Κάθε απάντηση επιστημονικά τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.


6. Διάρκεια εξέτασης: τρεις (3) ώρες μετά τη διανομή των φωτοαντιγράφων.


7. Χρόνος δυνατής αποχώρησης: 10.00 π.μ.


KΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ


ΤΕΛΟΣ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ


ΤΕΛΟΣ 4ΗΣ ΑΠΟ 4 ΣΕΛΙΔΕΣ

ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ 2010 ΜΑΘΗΜΑ ΧΗΜΕΙΑ-ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ

ΑΡΧΗ 1ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ



ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Γ΄ ΤΑΞΗΣ


ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ


ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 21 ΜΑΪΟΥ 2010


ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΧΗΜΕΙΑ - ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ


(ΚΥΚΛΟΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ)


ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΕΞΙ (6)


ΘΕΜΑ A


Για τις ημιτελείς προτάσεις Α1 και Α2 να γράψετε στο τετράδιό σας τον αριθμό της πρότασης και δίπλα το γράμμα που αντιστοιχεί στο σωστό συμπλήρωμά της:


Α1. Σε όξινο υδατικό διάλυμα και σε θερμοκρασία 25ο C ισχύει ότι:


α. [Η3O+] = 10−7 Μ


β. [Η3O+] < 7


γ. [Η3O+] > 10−7 Μ


δ. [Η3O+] + [ΟΗ-] = 10−14


Μονάδες 4


Α2. Σε ένα διάλυμα ΝΗ3 προσθέτουμε ποσότητα ΝΗ4 Cl χωρίς μεταβολή του όγκου και της θερμοκρασίας, οπότε:


α. το pH αυξάνεται


β. ο βαθμός ιοντισμού της ΝΗ3 (α) μειώνεται


γ. η σταθερά ιοντισμού της ΝΗ3 (Kb) μειώνεται


δ. ο βαθμός ιοντισμού της ΝΗ3 (α) αυξάνεται


Μονάδες 5


Α3. Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν, γράφοντας στο τετράδιό σας δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση τη λέξη Σωστό, αν η πρόταση είναι σωστή, ή Λάθος, αν η πρόταση είναι λανθασμένη.


ΤΕΛΟΣ 1ΗΣ ΑΠΟ 6 ΣΕΛΙΔΕΣ


ΑΡΧΗ 2ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ


α. Όλες οι αλκοόλες με μοριακό τύπο C4H10O οξειδώνονται χωρίς διάσπαση της ανθρακικής τους αλυσίδας.


β. Κατά την ογκομέτρηση υδατικού διαλύματος ΝΗ3 άγνωστης συγκέντρωσης με πρότυπο διάλυμα ΗCl, το pH στο ισοδύναμο σημείο και σε θερμοκρασία 25ο C είναι ίσο με 7.


γ. Η σταθερά ιοντισμού του νερού, Kw, αυξάνεται με την αύξηση της θερμοκρασίας.


Μονάδες 6


Α4. Να μεταφέρετε στο τετράδιό σας τις παρακάτω χημικές εξισώσεις σωστά συμπληρωμένες:


Μονάδες 4


Α5. Αφού μελετήσετε την παρακάτω σειρά χημικών μετατροπών, να γράψετε στο τετράδιό σας τους συντακτικούς τύπους των οργανικών ενώσεων Α, Β και Γ.


Μονάδες 6


ΘΕΜΑ Β


Διαθέτουμε υδατικό διάλυμα CH3COONa συγκέντρωσης 0,1 Μ (Διάλυμα Δ1).


Β1. Να υπολογίσετε το pH του διαλύματος Δ1 .


Μονάδες 6


ΤΕΛΟΣ 2ΗΣ από 6 ΣΕΛΙΔΕΣ


ΑΡΧΗ 3ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ


Β2. Σε 200 mL διαλύματος Δ1 διαλύουμε 0,01 mol HCl (χωρίς μεταβολή του όγκου) και προκύπτει διάλυμα Δ2.


Να υπολογίσετε το pH του διαλύματος Δ2 και το βαθμό ιοντισμού του CH3COOH στο διάλυμα αυτό.


Μονάδες 10


Β3. Στο διάλυμα Δ2 (όγκου 200 mL) προσθέτουμε 1,2 g NaOH και προκύπτει διάλυμα Δ3 (χωρίς μεταβολή του όγκου).


Να υπολογίσετε το pH του διαλύματος Δ3.


Μονάδες 9


Δίνεται ότι:


Όλα τα διαλύματα βρίσκονται σε θερμοκρασία 25°C, όπου Κw=10−14, Ka(CH3COOH) = 10−5


Σχετικές ατομικές μάζες: Na=23, O=16, H = 1


Τα δεδομένα του προβλήματος επιτρέπουν να γίνουν οι γνωστές προσεγγίσεις.


ΘΕΜΑ Γ


Γ1. Να μεταφέρετε στο τετράδιό σας τις παρακάτω προτάσεις συμπληρωμένες με τους σωστούς όρους:


Οι .............. πρωτεΐνες είναι ευδιάλυτες στο νερό, ενώ οι .............. πρωτεΐνες είναι αδιάλυτες.


Η αντίδραση διουρίας δίνεται από τις ενώσεις που περιέχουν στο μόριό τους .............. δεσμό.


Μονάδες 6


Γ2. Να γράψετε στο τετράδιό σας το γράμμα που αντιστοιχεί στο σωστό συμπλήρωμα της παρακάτω πρότασης.


Τα μονομερή των νουκλεϊκών οξέων είναι:


α. το DNA και το RNA.


β. τα νουκλεοτίδια.


γ. τα σάκχαρα και οι οργανικές βάσεις.


δ. οι αζωτούχες βάσεις.


Μονάδες 3


ΤΕΛΟΣ 3ΗΣ από 6 ΣΕΛΙΔΕΣ


ΑΡΧΗ 4ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ


Γ3. Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν, γράφοντας στο τετράδιό σας δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση, τη λέξη Σωστό, αν η πρόταση είναι σωστή, ή Λάθος, αν η πρόταση είναι λανθασμένη.


α. Σε διάλυμα με pΗ=2 το αμινοξύ γλυκίνη, με ισοηλεκτρικό σημείο pI=5,97, θα κινηθεί προς το αρνητικό ηλεκτρόδιο (κάθοδος).


β. Ο χαλκός είναι συστατικό της αιμοσφαιρίνης.


γ. Στις πιο πολλές αναγωγικές αντιδράσεις ως δότης ηλεκτρονίων χρησιμοποιείται το NADPH.


Μονάδες 6


Γ4. Να γράψετε στο τετράδιό σας τα γράμματα της Στήλης Ι και δίπλα σε κάθε γράμμα έναν από τους αριθμούς της Στήλης ΙΙ, ώστε να προκύπτει η σωστή αντιστοίχιση. (Ένα στοιχείο της Στήλης ΙΙ περισσεύει).


Στήλη Ι


Στήλη ΙΙ


α. Συναγωνιστικοί αναστολείς


β. Μη συναγωνιστικοί αναστολείς


γ. Αλλοστερικοί τροποποιητές


δ. Συνένζυμα


ε. Προσθετικές ομάδες


1. Καταλύουν την ίδια αντίδραση


2. Αναστέλλουν ή ενεργοποιούν το ένζυμο


3. Είναι οργανικές ενώσεις χαλαρά δεμένες στα ένζυμα


4. Αλλάζουν τη Vmax


5. Είναι οργανικές ενώσεις ισχυρά δεμένες στα ένζυμα


6. Αλλάζουν την Κm


Μονάδες 10


ΤΕΛΟΣ 4ΗΣ από 6 ΣΕΛΙΔΕΣ


ΑΡΧΗ 5ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ


ΘΕΜΑ Δ


Δ1. Δίνεται το παρακάτω διάγραμμα αποικοδόμησης της γλυκόζης σε μυϊκά κύτταρα σπονδυλωτών, παρουσία και απουσία οξυγόνου.


Να γράψετε στο τετράδιό σας τους αριθμούς του σχήματος και δίπλα σε κάθε αριθμό το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή επιλογή.


α. ΑΤΡ


β. ΝΑDH


γ. γαλακτικό


δ. ακετυλο-CoA


ε. CO2


στ. πυροσταφυλικό


ζ. γαλακτική αφυδρογονάση


η. NAD+


θ. πυροσταφυλική αφυδρογονάση


ι. ΑDP+Pi


Μονάδες 10


Δ2. Από ποια μη υδατανθρακικά πρόδρομα μόρια συντίθεται γλυκόζη κατά τη γλυκονεογένεση;


Μονάδες 6


Δ3. Ποιο μόριο αποτελεί την κύρια αποταμιευτική μορφή γλυκόζης στα ζωϊκά κύτταρα, (μονάδες 2), ποια είναι η δομή του (μονάδες 3) και γιατί η δομή αυτή έχει ιδιαίτερη σημασία από φυσιολογική άποψη; (μονάδες 4)


Μονάδες 9


ΤΕΛΟΣ 5ΗΣ από 6 ΣΕΛΙΔΕΣ


ΑΡΧΗ 6ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ


ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟΥΣ


1. Στο τετράδιο να γράψετε μόνον τα προκαταρκτικά (ημερομηνία, κατεύθυνση, εξεταζόμενο μάθημα). Να μην αντιγράψετε τα θέματα στο τετράδιο.


2. Να γράψετε το ονοματεπώνυμό σας στο πάνω μέρος των φωτοαντιγράφων, αμέσως μόλις σας παραδοθούν. Καμιά άλλη σημείωση δεν επιτρέπεται να γράψετε.


Κατά την αποχώρησή σας να παραδώσετε μαζί με το τετράδιο και τα φωτοαντίγραφα.


3. Να απαντήσετε στο τετράδιό σας σε όλα τα θέματα.


4. Να γράψετε τις απαντήσεις σας μόνο με μπλε ή μόνο με μαύρο στυλό διαρκείας και μόνον ανεξίτηλης μελάνης.


5. Κάθε απάντηση επιστημονικά τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.


6. Να μη χρησιμοποιηθεί το μιλιμετρέ φύλλο του τετραδίου.


7. Διάρκεια εξέτασης: τρεις (3) ώρες μετά τη διανομή των φωτοαντιγράφων.


8. Χρόνος δυνατής αποχώρησης: 10.00 π.μ.


KΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ


ΤΕΛΟΣ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ ΤΕΛΟΣ 6ΗΣ από 6 ΣΕΛΙΔΕΣ

ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΜΑΘΗΜΑ ΙΣΤΟΡΙΑ

ΑΡΧΗ 1ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ



ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Γ΄ ΤΑΞΗΣ


ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ


ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 21 ΜΑΪΟΥ 2010


ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΙΣΤΟΡΙΑ


ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ


ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΠΕΝΤΕ (5)


ΟΜΑΔΑ ΠΡΩΤΗ


Α1


Να γράψετε στο τετράδιό σας τους αριθμούς της Στήλης Ι και δίπλα σε κάθε αριθμό ένα από τα γράμματα της Στήλης ΙΙ, ώστε να προκύπτει η σωστή αντιστοίχιση. Στη Στήλη Ι περισσεύουν τρία ονόματα.


Στήλη Ι


Στήλη ΙΙ


1. Χαρίλαος Τρικούπης


α. Διοίκηση Τραπεζούντας (1916-1918)


2. Μητροπολίτης Χρύσανθος


β. Χάρτης της Δημοκρατίας του Πόντου


3. Σεβαστός Κυμινήτης


γ. Αρχή της δεδηλωμένης


4. Γεώργιος Θεοτόκης


δ. Ίδρυση της Πολιτοφυλακής της Κρήτης


5. Αλέξανδρος Κουμουνδούρος


ε. Αιτήματα της «Νέας Γενιάς»


6. Ιωάννης Σφακιανάκης


7. Κ. Κωνσταντινίδης


8. Αλέξανδρος Ζαΐμης


Μονάδες 10


Α2


Να δώσετε το περιεχόμενο των ακόλουθων όρων:


α. Εθνικόν Κομιτάτον


β. Ομάδα των Ιαπώνων


γ. Φροντιστήριο της Τραπεζούντας


Μονάδες 15


ΤΕΛΟΣ 1ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ


ΑΡΧΗ 2ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ


Β1


Ποιοι συνασπίστηκαν γύρω από τον Βενιζέλο στην αντιπαράθεσή του με τον πρίγκιπα Γεώργιο (μονάδες 5) και ποια ήταν η αντίδρασή τους στην προκήρυξη των εκλογών στο τέλος του 1904; (μονάδες 5)


Μονάδες 10


Β2


Ποιες συνταγματικές τροποποιήσεις ψήφισε η Ελληνική Βουλή το 1911 (μονάδες 8) και ποιους νόμους η κυβέρνηση Βενιζέλου στο ίδιο χρονικό διάστημα; (μονάδες 7)


Μονάδες 15


ΟΜΑΔΑ ΔΕΥΤΕΡΗ


Γ1


Αξιοποιώντας τις ιστορικές σας γνώσεις και αντλώντας στοιχεία από το παράθεμα που σας δίνεται, να αναφερθείτε στην αποζημίωση των Ελλήνων ανταλλάξιμων για τις περιουσίες που εγκατέλειψαν και στις διαδικασίες προσδιορισμού αυτής.


Μονάδες 25


Η αποζημίωση των ανταλλάξιμων


Τα περιουσιακά στοιχεία που εθεωρείτο ότι επιδέχονταν αποζημίωση ήταν: α) τα ακίνητα κάθε είδους, αστικά και αγροτικά, β) τα κινητά αγαθά που δεν πουλήθηκαν επί τόπου ούτε μεταφέρθηκαν στην Ελλάδα και γ) οι καλλιεργημένοι αγροί μαζί με τα προϊόντα τους, συμπεριλαμβανομένων και των εσόδων τα οποία έχασε ο ανταλλάξιμος. Ένας σημαντικός αριθμός προσφύγων βρέθηκαν εκπρόθεσμοι, είτε γιατί ήλθαν στην Ελλάδα μετά τη λήξη της προθεσμίας υποβολής (αιχμάλωτοι, πρόσφυγες από τη Ρωσία, Κωνσταντινουπολίτες) είτε γιατί δεν μπορούσαν να υποβάλουν δήλωση λόγω ασθένειας, φυλάκισης ή ανηλικιότητας (περίπτωση ορφανών). Η ΤΕΛΟΣ 2ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ


ΑΡΧΗ 3ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ


προκαταβολή θα δινόταν σε εκείνους που δεν είχαν μέχρι τότε αποκατασταθεί, με τη διευκρίνιση ότι η απλή υποτυπώδης στέγαση στους οικισμούς της ΕΑΠ (Επιτροπής Αποκατάστασης Προσφύγων) ή του ελληνικού κράτους δεν θα εθεωρείτο ως αποκατάσταση.


Προκειμένου να επιταχυνθεί η διαδικασία της αποζημίωσης, χωρίς να επιβαρυνθεί πολύ ο κρατικός προϋπολογισμός, αποφασίστηκε η έκδοση ομολογιών με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου. [...] Το 20% της προσωρινής αποζημίωσης δόθηκε σε μετρητά και το υπόλοιπο σε ομολογίες. Παρά την πρόσκαιρη ανακούφιση, η προσωρινή αυτή λύση δεν έκλεισε το ζήτημα. Οι προσφυγικές οργανώσεις αξίωναν την πλήρη αποζημίωση όπως εξάλλου προέβλεπε η σύμβαση της Λωζάνης, με αποτέλεσμα το θέμα να λάβει διαστάσεις και να γίνει αντικείμενο πολιτικής εκμετάλλευσης.


Για την οριστική εκτίμηση των εγκαταλειφθεισών περιουσιών συστάθηκαν 1.114 Πρωτοβάθμιες Επιτροπές Εκτίμησης, μία ή περισσότερες για καθεμία από τις 934 χριστιανικές κοινότητες της Τουρκίας. Τα ποικίλα προβλήματα που ανέκυψαν επέβαλαν αρχικά τη δημιουργία 52 Δευτεροβάθμιων Επιτροπών, 31 στην Αθήνα και 21 στην επαρχία, και στη συνέχεια, το Μάιο του 1927, 20 Δευτεροβάθμιων Επιτροπών (Εφετεία της Ανταλλαγής), 8 στην Αθήνα και 12 στην επαρχία.


Ιστορία του Νέου Ελληνισμού, 1770-2000, 7ος Τόμος: Ο Μεσοπόλεμος (1922-1940), Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, 2003, σσ. 84-85.


Δ1


Αξιοποιώντας τις ιστορικές σας γνώσεις και αντλώντας στοιχεία από το παράθεμα που σας δίνεται, να αναφερθείτε στους σκοπούς (μονάδες 5), την οργάνωση (μονάδες 5) και το έργο (μονάδες 15) της Τράπεζας της Ελλάδος μέχρι τις αρχές του 1932.


Μονάδες 25


ΤΕΛΟΣ 3ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ


ΑΡΧΗ 4ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ


Κείμενο


Το καταστατικό της Τράπεζας της Ελλάδος κατοχύρωνε την ανεξαρτησία της από την πολιτική εξουσία με διατάξεις που ήταν από τις πιο προωθημένες της εποχής.[...]


Η κύρια αποστολή που ανατέθηκε στη νέα τράπεζα ήταν να εγγυάται τη μετατρεψιμότητα του νομίσματος. Για να την εκπληρώσει η τράπεζα διέθετε το αποκλειστικό προνόμιο έκδοσης τραπεζογραμματίων και δικαιούνταν, σύμφωνα με το καταστατικό της, να ελέγχει τη νομισματική κυκλοφορία και την πίστη. Το καταστατικό προέβλεπε ότι το εκδοτικό προνόμιο μπορούσε να ανακληθεί ανά πάσα στιγμή, αν η τράπεζα αποτύγχανε να εξασφαλίσει τη σταθερότητα της αξίας των τραπεζογραμματίων της σε χρυσό. [...]


[...] Το καταστατικό όριζε το ελάχιστο του καλύμματος των κυκλοφορούντων τραπεζογραμματίων στο 40%. Το κάλυμμα περιλάμβανε χρυσό και ξένο συνάλλαγμα ελεύθερα μετατρέψιμο σε χρυσό. [...]


Η διοίκηση της τράπεζας ανετίθετο στο διοικητικό συμβούλιο. Αυτό αποτελείτο από τον διοικητή, τον υποδιοικητή και εννέα μέλη. Τουλάχιστον τρία από τα μέλη του εκπροσωπούσαν τον εμπορικό και βιομηχανικό κόσμο και άλλα τρία τον αγροτικό κόσμο της χώρας. […]


Η κυβέρνηση διατηρούσε επίσης το δικαίωμα να διορίζει έναν επίτροπο στην τράπεζα. Πρώτοι διοικητής και υποδιοικητής διορίσθηκαν οι Αλέξανδρος Διομήδης και Εμμανουήλ Τσουδερός αντιστοίχως, οι οποίοι κατείχαν ως τότε αυτές τις θέσεις στην Εθνική Τράπεζα. […]


Το Πρωτόκολλο της Γενεύης ρητώς προόριζε τη νέα τράπεζα να λειτουργήσει ως τραπεζίτης της κυβέρνησης. Η κυβέρνηση ανέλαβε την υποχρέωση να συγκεντρώσει στην Τράπεζα της Ελλάδος όλες τις εισπράξεις και τις πληρωμές του κράτους και των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου.


Χρ. Χατζηϊωσήφ (επιμ.), Ιστορία της Ελλάδας του 20ού αιώνα, Τόμος Β΄, Μέρος 1ο: Ο Μεσοπόλεμος, 1922-1940, Αθήνα: Βιβλιόραμα, 2002, σσ. 262-263.


ΤΕΛΟΣ 4ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ


ΑΡΧΗ 5ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ


ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟΥΣ


1. Στο τετράδιο να γράψετε μόνον τα προκαταρκτικά (ημερομηνία, εξεταζόμενο μάθημα, κατεύθυνση). Να μην αντιγράψετε τα θέματα στο τετράδιο.


2. Να γράψετε το ονοματεπώνυμό σας στο πάνω μέρος των φωτοαντιγράφων αμέσως μόλις σας παραδοθούν. Δεν επιτρέπεται να γράψετε καμιά άλλη σημείωση. Κατά την αποχώρησή σας να παραδώσετε μαζί με το τετράδιο και τα φωτοαντίγραφα.


3. Να απαντήσετε στο τετράδιό σας σε όλα τα θέματα.


4. Να γράψετε τις απαντήσεις σας μόνο με μπλε ή μόνο με μαύρο στυλό διαρκείας και μόνον ανεξίτηλης μελάνης.


5. Κάθε απάντηση επιστημονικά τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.


6. Διάρκεια εξέτασης: τρεις (3) ώρες μετά τη διανομή των φωτοαντιγράφων.


7. Χρόνος δυνατής αποχώρησης: 10.00 π.μ.


KΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ


ΤΕΛΟΣ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ


ΤΕΛΟΣ 5ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ

ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΜΑΘΗΜΑ ΒΙΟΛΟΓΙΑ

ΑΡΧΗ 1ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ



ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Γ΄ ΤΑΞΗΣ


ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΑΙ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Β΄)


ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 21 ΜΑΪΟΥ 2010


ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΒΙΟΛΟΓΙΑ


ΘΕΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ


ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΤΕΣΣΕΡΙΣ (4)


ΘΕΜΑ Α


Να γράψετε στο τετράδιό σας τον αριθμό καθεμιάς από τις παρακάτω ημιτελείς προτάσεις Α1 έως Α5 και δίπλα το γράμμα που αντιστοιχεί στη λέξη ή τη φράση, η οποία συμπληρώνει σωστά την ημιτελή πρόταση.


Α1. Γονιδιακές μεταλλάξεις μπορεί να συμβούν


α. μόνο σε περιοχές του DNA που μεταγράφονται


β. μόνο στις κωδικές περιοχές των γονιδίων


γ. μόνο στα πρόδρομα mRNA


δ. σε ολόκληρο το γονιδίωμα ενός οργανισμού


Μονάδες 5


Α2. Η διπλή έλικα του DNA


α. έχει μεταβαλλόμενο σκελετό


β. έχει υδρόφιλο σκελετό


γ. έχει πεπτιδικούς δεσμούς


δ. είναι αριστερόστροφη


Μονάδες 5


Α3. Τα πρωταρχικά τμήματα RNA συντίθενται από


α. το πριμόσωμα


β. το νουκλεόσωμα


γ. την DΝΑ ελικάση


δ. την DΝΑ δεσμάση


Μονάδες 5


Α4. Η εισαγωγή ανασυνδυασμένου DNA σε βακτηριακό κύτταρο-ξενιστή ονομάζεται


α. ιχνηθέτηση


β. μετασχηματισμός


γ. εμβολιασμός


δ. μικροέγχυση


Μονάδες 5


ΤΕΛΟΣ 1ΗΣ ΑΠΟ 4 ΣΕΛΙΔΕΣ


ΑΡΧΗ 2ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ


Α5. Στο οπερόνιο της λακτόζης, όταν απουσιάζει η λακτόζη, η πρωτεΐνη καταστολέας συνδέεται με


α. τον υποκινητή


β. το ρυθμιστικό γονίδιο


γ. τον χειριστή


δ. την RNA-πολυμεράση


Μονάδες 5


ΘΕΜΑ Β


Να απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις:


Β1. Ποια κύτταρα ονομάζονται απλοειδή και ποια κύτταρα ονομάζονται διπλοειδή;


Μονάδες 6


Β2. Να περιγράψετε τον σχηματισμό του 3΄-5΄ φωσφοδιεστερικού δεσμού.


Μονάδες 8


Β3. Τι είναι το πολύσωμα;


Μονάδες 5


Β4. Πώς το οξυγόνο επηρεάζει την ανάπτυξη των μικροοργανισμών;


Μονάδες 6


ΘΕΜΑ Γ


Γ1. Να περιγράψετε τις διαδικασίες με τις οποίες μπορούν να παραχθούν μονοκλωνικά αντισώματα, τα οποία συνεισφέρουν στον προσδιορισμό των ομάδων αίματος του ανθρώπου.


Μονάδες 7


Γ2. Να αναφέρετε ποιους τύπους αιμοροφιλίας γνωρίζετε και πού οφείλονται (μονάδες 2). Να περιγράψετε τη διαδικασία αντιμετώπισης μίας εξ αυτών, με βάση τη μέθοδο δημιουργίας διαγονιδιακών ζώων (μονάδες 6).


Μονάδες 8


ΤΕΛΟΣ 2ΗΣ ΑΠΟ 4 ΣΕΛΙΔΕΣ


ΑΡΧΗ 3ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ


Γ3. Δίνεται μείγμα μορίων DNA και ένας ανιχνευτής RΝΑ.


Να εξηγήσετε τι είναι ανιχνευτής (μονάδες 2), να περιγράψετε τις διαδικασίες που θα ακολουθηθούν προκειμένου ο ανιχνευτής να υβριδοποιήσει την κατάλληλη αλληλουχία DNA (μονάδες 4) και να εξηγήσετε ποιος είναι ο κλώνος του DNA που θα υβριδοποιηθεί (μονάδες 4).


Μονάδες 10


ΘΕΜΑ Δ


Υγιής άντρας παντρεύτηκε με υγιή γυναίκα και απέκτησαν ένα αγόρι με αχρωματοψία στο κόκκινο και το πράσινο χρώμα, ένα κορίτσι που πάσχει από δρεπανοκυτταρική αναιμία και περιμένουν το τρίτο παιδί τους.


Δ1. Να προσδιορίσετε τους γονότυπους των γονέων και να εξηγήσετε την απάντησή σας.


Μονάδες 4


Δ2. Να προσδιορίσετε τους πιθανούς γονότυπους των παιδιών τους και να εξηγήσετε την απάντησή σας.


Μονάδες 4


Δ3. Να υπολογίσετε την πιθανότητα το τρίτο παιδί να έχει φυσιολογικό φαινότυπο. Να εξηγήσετε την απάντησή σας κάνοντας ή την απαιτούμενη διασταύρωση ή τις απαιτούμενες διασταυρώσεις.


Μονάδες 12


Δ4. Να εξηγήσετε τα γενετικά αίτια της δρεπανοκυτταρικής αναιμίας.


Μονάδες 5


ΤΕΛΟΣ 3ΗΣ ΑΠΟ 4 ΣΕΛΙΔΕΣ


ΑΡΧΗ 4ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ


ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟΥΣ


1. Στο τετράδιο να γράψετε μόνον τα προκαταρκτικά (ημερομηνία, εξεταζόμενο μάθημα). Να μην αντιγράψετε τα θέματα στο τετράδιο.


2. Να γράψετε το ονοματεπώνυμό σας στο πάνω μέρος των φωτοαντιγράφων, αμέσως μόλις σας παραδοθούν. Καμιά άλλη σημείωση δεν επιτρέπεται να γράψετε.


Κατά την αποχώρησή σας να παραδώσετε μαζί με το τετράδιο και τα φωτοαντίγραφα.


3. Να απαντήσετε στο τετράδιό σας σε όλα τα θέματα.


4. Να γράψετε τις απαντήσεις σας μόνο με μπλε ή μόνο με μαύρο στυλό διαρκείας και μόνον ανεξίτηλης μελάνης.


5. Κάθε απάντηση επιστημονικά τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.


6. Να μη χρησιμοποιηθεί το μιλιμετρέ φύλλο του τετραδίου.


7. Διάρκεια εξέτασης: τρεις (3) ώρες μετά τη διανομή των φωτοαντιγράφων.


8. Χρόνος δυνατής αποχώρησης: 10.00 π.μ.


ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ


ΤΕΛΟΣ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ ΤΕΛΟΣ 4ΗΣ ΑΠΟ 4 ΣΕΛΙΔΕΣ